Vloot, vlot en veiligheid

Gepubliceerd op 27 oktober 2019

Botendoop

De nieuwe 4x+ Wintech wordt op 17 november tijdens de eerste wedstrijd van de wintercompetitie gedoopt.

Schenking

Nico Rienks heeft aan de vereniging een 2- en een 4- gedoneerd. Het zijn beide Empachers. De boten zijn gebruikt, maar nog van goede kwaliteit en zullen ingezet worden op categorie 3-niveau. Eerst worden ze nog nagekeken door Bas en Willem-Jan en dan komen ze in de vaart. Namens de vereniging: hartelijk dank.

Nieuwe matten

De beide vlotten worden voorzien van nieuwe matten. De oude matten zijn niet meer goed schoon te krijgen en ook erg glad geworden.

Derde vlot

Er is een ecologische voortoets afgerond waarbij de impact van het nieuwe vlot op het Natura 2000 gebied onderzocht is. De uitkomst van het vooronderzoek is dat er alleen tijdens het installeren van het vlot enige tijdelijke maar zeer beperkte impact is op het gebied. Binnenkort is er een gesprek met de provincie waarbij het de vraag is of er een Natura 2000-vergunning nodig is. Als dit niet nodig is, moet er nog wel een omgevingsvergunning aangevraagd worden bij de gemeente.
[Wordt vervolgd.]

Veiligheid

Het wordt weer kouder en donkerder. Ook de watertemperatuur daalt weer. Een roei(st)er is verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen veiligheid. Het dringende advies van het bestuur is om de komende maanden niet meer te skiffen in verband met het gevaar op onderkoeling. Indien je toch gaat skiffen, doe het dan met meerdere skiffeurs of met begeleiding van bijvoorbeeld de coachboot. Naast kou is ook zichtbaarheid belangrijk in deze donkere maanden. Felle/fluoriserende kleding dus.

Voorzichtig met het materiaal

Na afloop van de Tromp Race lag er op de botenwagen van de Zwolsche een meer dan tien jaar oude Wintech competitor skiff van roeivereniging de Compagnie. Het bootje zag er nog prima uit. Het verschil met de Rietgans (vergelijkbare skiff, twee á drie jaar oud) was enorm. Op het huidje van de skiff van de Compagnie was slechts één kras te zien terwijl de Rietgans vol zit met krassen en krasjes. De waterkering van de Compagnie was nog intact, die van de Rietgans is afgescheurd. De binnenkant van de Rietgans heeft beschadigingen, die van de Compagnie zag er nog vrijwel nieuw uit. Er is dus nog een wereld te winnen als het gaat om het gebruik van boten door leden.

Er is al vaak gesproken over beschadigingen bij het in- en uitbrengen van boten. Hierbij worden de meeste krassen gemaakt. De losgescheurde waterkering wordt vaak veroorzaakt doordat de skiff in de singles ligt en opgetild wordt terwijl de band van de single achter de waterkering blijft hangen. Het binnenwerk van boten wordt vaak beschadigd door met schoenen in plaats van sokken in te stappen en bidons die door de boot bewegen. Zet een bidon goed vast of doe er een sok omheen.
Dus graag meer aandacht en voorzichtigheid!