Veel boten zijn voor onderhoud de werkplaats ingeweest. Vaak ging het hierbij om nieuwe dollen, slidings, kleine huidschades, vinnetjes/roertjes etc. Ook alle C-vieren zijn deze zomer nagelopen en weer topfit gemaakt. Meest opvallende euvel wat we bij het nakijken van deze boten tegen kwamen: riggers op de verkeerde plek en dat roeit natuurlijk niet lekker. Advies: niet zomaar de boot even snel afriggeren, goed kijken waar welke rigger hoort en vervolgens dit bij het aanriggeren ook opvolgen. Overigens geldt dit niet alleen voor C-vieren.
Alle mensen die dit onderhoud uitgevoerd hebben (Bas, Willem Jan, Bert etc.): hartelijk dank.
Er ligt al een tijdje een houten empacher dubbel vier in de loods. Binnenkort zullen hier hopelijk de goede riggers voor geleverd worden en kan die in de vaart. De boot zal in vrij S3 ingedeeld worden en is voor de wat zwaardere roei(st)ers van rond de 85 kilo. Als hij in het water ligt zullen we de gewichtsklasse definitief bepalen. Let op: vroeger was dit een top wedstrijdboot en vanwege het hout is hij behoorlijk kwetsbaar. Voorzichtig mee omgaan en goed droogmaken na elke outing. Persoonlijk verwacht ik dat deze boot niet minder zal zijn dan bijvoorbeeld de Zwarte Vier, maar dat moet in de praktijk blijken. Hij gaat de ‘Voorst’ heten.
Tot nu toe zijn er dit jaar geen grote schades geweest (afkloppen). Wel veel kleine schades en slijtage. Blijf schades/slijtages melden. Meldt het ook wanneer er na een incident op het eerste gezicht niets te zien is. Recentelijk hebben we twee riggers moeten vervangen (één afgebroken als gevolg van eerder botsingen en één verbogen). Beide gevallen zijn het gevolg van botsingen met iets stevigs. Beide waren niet eerder gemeld. Vooral nu kan het erg vervelend zijn als er een rigger van je skiff afbreekt.
Het water en het weer worden kouder en het is vaker en langer donker. Draag goed zichtbare kleding en hou strak stuurboord wal, zodat je bij omslaan snel op de kant kunt komen. Als er geen huizen in de buurt zijn om aan te kloppen voor een warme douche is het verstandig om de boot leeg te kiepen en zo snel als je kunt terug te roeien omdat terug (hard)lopen naar de vereniging vaak geen optie is met ons mooie roeiwater. Onderkoeling is een serieus gevaar in de komende periode. Bij een watertemperatuur van 5 graden of minder is het een zaak van minuten terwijl dit bij plus 10 meer dan een half uur is. Laagjes redelijk strak zittende kleding beschermen je een beetje, evenals niet te veel spartelen in het water en niet in paniek raken (makkelijker gezegd dan gedaan). Denk goed na of je bij gure omstandigheden wel in een klein nummer alleen het water op wilt.
Veel roeiplezier en mooie roeitijden!
Jan Bezemer
Materiaalcommissaris