De Saar

Gepubliceerd op 7 mei 2010

ImageTraject
De Saar ontstaat in Frankrijk. Er is voor de scheepvaart een kanaal naast de Sarre met veel sluisjes, waarvoor ook een autorisation bij de Franse Rijkswaterstaat aangevraagd moet worden. Wij roeiden daarom 3 dagen het Duitse traject Saarbrücken – Saarburg.
Advies: Het traject Saarlouis – Konz is beter vanwege de rust en de natuur. Bij Konz mondt de Saar in de Moezel en kan de tocht vervolgd worden. Ook is mogelijk de vele sluisjes en de vergunning voor lief te nemen en in Frankrijk te starten en de boten tussen Saarbrücken en Saarlouis te transporteren.

Ons startpunt was roeivereniging Undine in Saarbrücken.
De rivier loopt langdurig tussen industrie terrein o.a. Saarstahl: veel oude staalfabrieken waarvan sommigen nog steeds gebruikt worden en een lasgeur je tegemoet komt. De oevers zijn wel groen, maar er is voortdurend het storende geluid van de autobaan, die langszij loopt en dat kilometers lang, soms even afbuigend bij een dorp.
De eerste bergen beginnen na Saar Louis. Het is schitterend, maar de berg werkt nu ook nog als klankkast voor de autosnelweg. Na enkele kilometers horen we de auto’s eindelijk niet meer, omdat de weg is afgebogen en dan is het echt genieten.
De grote Saarschleife, een bocht van 180 graden tussen de hellingen van zo’n 300 meter, is echt mooi: gemengde loofbomen en naaldbomen en hier en daar een kale rotspunt. Ver boven een uitzichtpunt, waarvan mensen op de boten neerkijken.
Er is bijna geen scheepvaartverkeer.
Er loopt een groot deel van het traject een spoorlijn en fietspad langs de Saar. Er kan aangemeerd worden bij betonnen trapjes. Waar tunneltjes zijn, kun je onder het spoor door of de autosnelweg.  Er is dan kans op horeca gelegenheid in een naburig dorpje.
Enkele kilometers voor Saarburg zijn naast bossen ook hellingen met wijnstruiken te zien en dit gaat door tot Konz.

Overnachtingen
Bij Saarlouis is er een kano vereniging, die ook al naar de naam Undine luistert. Er is naast het bootshuis gelegenheid om te slapen als een soort jeugdherberg. Dit wordt verhuurd en beheerd door de huurders van het restaurant van de kano vereniging.
In Mettlach hebben we een appartement behorende bij hotel Schons. Ons is beloofd, dat we onze boten kwijt kunnen. De hotelkade is echter 4 meter hoog, dus de boten krijgen we met geen mogelijkheid op die kant via de ijzeren ladder. Ze dachten ook dat we de boten wel in de fietsenkelder kwijt konden. Mensen blijven roeiboten en kano’s door elkaar halen.
500 meter terug bij de sluis kunnen we via de andere oever op een botenbaan de wherry’s er uit halen. Hotel Schons brengt met een autootje de spullen naar ons appartement in een ander gedeelte van de stad.
Bij Saarburg kan er op het terrein van de roeivereniging gekampeerd worden. De website gaf nog inpandige overnachtingsmogelijkheid aan.

Bijzonderheden
De eerste sluis die we tegenkwamen, ging maar niet open. Gelukkig hadden we het telefoonnummer en na een kwartier ging hij open. Ook in de Saar sluizen zijn drempels onder de sluisdeur om de druk van het water te weerstaan en waarboven je absoluut niet met je bootje moet liggen, omdat je dan kan kapseizen bij het zakken. Het verval dat we tegen komen is tussen de 10 meter en 15. De drempel een meter of twee, dus zorg dat je minimaal 3 meter voorbij de sluisdeur vaart, voordat je geschut wordt.
Saarlouis kent historische stadswallen ontworpen door de beroemde Franse architect Vauban. Ook de rest van de stad ademt een Franse sfeer uit. In enkele straten wemelt het van de horeca gelegenheden en volle terrasjes, waar Valkenburg jaloers op kan zijn.
In de jachthaven van Merzig kun je lunchen bij de plaatselijke brouwerij, waar veel houtwerk en koperen ketels een lust voor het oog zijn.
Mettlach is één en al keramiekfabriek Villeroy en Boch. Niet alleen dat de fabriek er staat en de badkamer van ons appartement ook van dat merk is, het wemelt van winkels met aardewerk producten.
De hooggelegen stad Saarburg met de oude burcht/ruïne is schitterend om te zien, met stijgende steegjes en een diepliggende watermolen met 3 radaren en terrasjes aan de beek, die de watermolen van water voorziet.