Coachboot, vier-zonder en vlootbehandeling

Gepubliceerd op 6 februari 2018

Coachboot

Niet iedereen weet hoe precies de afspraken zijn rond het gebruik van de coachboot. Daarom deze nogmaals op een rijtje. In eerste instantie moet je bevoegd zijn om de coachboot te besturen. Daarvoor is nodig: lidmaatschap van de Zwolsche, vaarbewijs en een met goed gevolg afgelegd praktijkrondje met de coachboot. Als dat gebeurd is, krijg je in My-Fleet autorisatie om de coachboot te gebruiken.

De coachboot is, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om instructie te geven en/of te coachen. Ander gebruik is niet toegestaan zonder toestemming van het bestuur. Ook is er een prioriteitsvolgorde afgesproken voor dit coachgebruik. Wedstrijdcoaching gaat voor instructie.

Vier-zonders

De vier-zonders liggen met de punt naar de uitgang (dus omgekeerd) in gangpad 6. Let hier op bij het weer in de loods brengen van deze boten. Er staan respectievelijk/er komen streepjes op de zijkant van de boot waar die op de liggers moet liggen.

Vlootbehandeling en de afgelopen wintercompetitie

Bij de afgelopen wintercompetitie was er sprake van een forse wind die schuin op de vlotten stond. Dit leidde er onder andere toe dat van alle aanlegmanoeuvres ongeveer 50% niet goed gingen. Veel boten kwamen met de punt of de zijkant te hard tegen het vlot of gingen zelfs recht op de kopse kant van het vlot.

De afspraak is dat boten bij zowel aan- als wegvaren niet met de huid of de punt tegen het vlot mogen komen.

Tips voor roeiers en stuurlieden

Houd rekening met de wind. Door de wind ‘verlijeren’ boten, waardoor de geplande aanlegkoers niet meer klopt. Bij grotere boten: laat de boeg meekijken en opmerkingen doorgeven aan slag of stuur. Met wind van achteren wordt de snelheid van de boot gauw te hoog. Roei daarom met zo’n wind extra licht of met minder roeiers. Probeer aan te leggen aan de lage walkant van het vlot. Manoeuvreer de boot op een metertje afstand evenwijdig aan het vlot. Dan duwt de wind je vanzelf naar het vlot. En voor de mensen op het vlot: help de boten die aan het aanleggen zijn, want hoe goed of ervaren je ook bent een aanlegfout is zo gemaakt.

Riemen en vlot

Ook weer bij de afgelopen wintercompetitie gezien: boten die naar buiten gebracht worden terwijl er nog geen riemen naar het vlot gebracht zijn. Riemen die midden op het vlot gelegd worden (daardoor wordt het voor andere ploegen een soort hink-stap-sprong exercitie en riemen die ruw behandeld worden.

De regels zijn: riemen (en eventueel stuurstoeltje, roer) eerst naar het vlot brengen en dan pas de boot. De riemen worden gedragen met het blad naar voren en worden voorzichtig op de kopse kant van het vlot of in de riemenrekken gelegd. Dan de boot halen en de boot in het water leggen. Bij het eruit halen van een boot: riemen weer op kopse kant van het vlot of het riemenrek, dan eerst de boot eruit en daarna de riemen de loods in.

Laatste wintercompetitie 4 maart a.s.

Volgende keer bij de wintercompetitie: de beste aanlegmanoeuvre krijgt taart, de slechtste moet twee skiffs of een 2x poetsen.

Er zijn nog vacatures voor de jury en nu maar hopen dat er geen ijs ligt.

Jan Bezemer