Berichten over de vloot oktober 2018

Gepubliceerd op 18 oktober 2018

De prachtige zomer is zo langzamerhand voorbij en de dagen worden weer korter. Dit betekent ook dat de bloktijden weer veranderd zijn. Vanaf nu is het wisselmoment in het weekend om 11.00 uur. Graag hiermee rekening houden bij het afschrijven.

Clickschoenenproef
We hebben lang gewacht op het goede materiaal, maar we kunnen nu eindelijk starten met de clickschoenenproef. Concreet betekent dit dat de Ellen Meliesie en Nico Rienks uitgerust worden met clickschoenen.

Ruim een half jaar geleden is geïnventariseerd wie in deze boten veelvuldig roeien. Voor diegenen zijn clickschoenen besteld en ze kunnen afgehaald worden bij Willem Jan van der Linden. Standaard zal er sowieso een setje clickschoenen (extra) in deze boten zitten.
Mocht de proef bevallen dan wordt de gehele wedstrijd- en niveau 3-vloot uitgerust met dit systeem. De schoenen zijn voor rekening van de leden. De evaluatie van de proef staat op de agenda van de ALV van maart 2019.

Wedstrijden en inschrijven
Zoals bekend regelt Bram Bollaert de inschrijvingen voor de wedstrijden. Om dit goed te kunnen doen, is het noodzakelijk dat iedereen twee weken voor de wedstrijd dit meldt bij Bram. Geef hierbij duidelijk de naam van de boot plus de namen van de roeiers, stuur en de coach. Bram heeft dan voldoende tijd om de inschrijving te doen en het transport te organiseren. De wherry’s lopen via Dineke Bollaert.
Langere tochten, langere outings enzovoort: wanneer er langer dan anderhalf uur in een boot gevaren wordt, is er toestemming nodig. Voor gladde boten loopt dit via Bram Bollaert of de materiaalcommissaris. Voor wherry’s gaat dit via Dineke Bollaert.

Materiaal Advies Commissie
De Materiaal Advies Commissie (MAC) heeft een eigen e-mailadres gekregen: mac@zrzv.nl. De MAC is momenteel druk bezig met het vlootplan voor de komende jaren. Uw suggesties en wensen kunt u nu ook via dit e-mailadres kenbaar maken.

Botenverkoop
We kopen nieuwe boten en de consequentie is dat er ook boten verkocht of uitgefaseerd worden. Dit jaar overwegen we om de volgende skiffs te verkopen: Katerveer, La Mielle en de Mariëtte. Ook zijn we van plan om de Go for It te verkopen. Mocht u interesse hebben, dan kunt u dat laten weten aan de materiaalcommissaris.

Loodsindeling en schades
De loodsindeling is veranderd en veel riemen zijn verplaatst. Er zijn stellingplaatsen toegevoegd waardoor er meer botenopslag mogelijk is. De hogere stellingplaatsen zijn voor de grotere boottypes uitgerust met uitschuifbare liggers. Maak hiervan gebruik bij het uit of in de loods brengen van boten. Dit voorkomt veel beschadigingen aan de romp zoals recentelijk bij de Ellen Meliesie. De meeste schades komen op dit moment door het onzorgvuldig in en uit de loods brengen van boten. Dit hoeft echt niet en met een beetje oplettendheid en organisatie is dit te voorkomen.

Roei-incidenten
Recentelijk is er een aanvaring geweest tussen twee ongestuurde boten op het Zwarte Water. Gelukkig was er geen persoonlijk letsel en alleen materiële schade (kapotte riggers). Het is een open deur maar toch nog maar een keer: houd stuurboordwal en kijk regelmatig om.

Nieuwe boten
Als het goed gaat wordt er deze maand nog een nieuwe wherry geleverd door leverancier Baumgarten. Eind van het jaar verwachten we een nieuwe Filippi 4+.